AKTUALIZAČNÉ VZDELÁVANIE
na SOŠ IT Banská Bystrica




Rozvoj kultúry kvality v škole
Program aktualizačného vzdelávania je vypracovaný v súlade s predpismi účinnými
k 1.1.2025 v znení § 57-58, § 64 ods. 2 písm. d) zákona č. 138/2019 Z. z. v znení neskorších
predpisov a v súlade § 1 – 5 vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu
Slovenskej republiky č. 361 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji.
Anotácia programu vzdelávania
Program aktualizačného vzdelávania určený pre pedagogických a odborných zamestnancov stredných odborných škôl je zameraný na rozvoj kompetencií potrebných na budovanie kultúry kvality v škole. Kultúra kvality v sebe obsahuje celkový prístup organizácie k zabezpečovaniu kvality, systematické využívanie nástrojov na zabezpečovanie kvality a chápanie, že zabezpečovanie kvality je neustále opakujúci sa proces, ktorý vedie k zlepšovaniu. Kurz poskytne účastníkom teoretické vedomosti o zabezpečovaní kvality, nástrojov na zabezpečovanie kvality metódou vzájomného hodnotenia (peer review), využívaní spätnej väzby, sebahodnotenia a strategického plánovania v školskej inštitúcii.
Ciele a obsah vzdelávania
Čiastkové ciele prispievajú k dosiahnutiu hlavného cieľa, sú rozpracovanév cieľoch tematických celkov.
Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania
- vysvetliť ciele zabezpečovania kvality a nástroje
- vysvetliť cyklus kvality a jeho fázy,
- opísať úlohy, zodpovednosť a náplň práce koordinátora kvality a hodnotiteľa
pri zabezpečovaní kvality OVP v škole, - objasniť princíp SWOT analýzy v procese zabezpečovania kvality OVP,
- analyzovať silné a slabé stránky školy a prispieť k tvorbe SWOT analýzy školy,
- definovať oblasti kvality a spôsob ich výberu v procese zvyšovania kvality,
- vymenovať jednotlivé časti sebahodnotiacej správy,
- popísať odporúčania a opatrenia vedúce k zmene a zlepšovaniu kvality,
- vymenovať nástroje, postupy a metódy zabezpečovania kvality,
- objasniť význam hodnotiacej návštevy v procese zvyšovania kvality OVP,
- popísať proces prípravy a realizácie hodnotiacej návštevy v role koordinátora
kvality a hodnotiteľa, - vysvetliť rozdiel v jednotlivých typoch otázok,
- objasniť význam poskytovania spätnej väzby v rámci vzájomného hodnotenia
škôl (metódy peer review), - popísať postup a časti tvorby záverečnej správy zo vzájomného hodnotenia,
- vysvetliť dôležitosť tvorby akčného plánu a jeho úlohu v kontexte zlepšovania
kvality OVP, - vymenovať jednotlivé časti akčného plánu
- opísať kritériá tvorby strategických cieľov a správne formulovať strategické
ciele v oblasti kvality OVP, - vymenovať spôsoby na dosiahnutie vytýčených strategických cieľov v oblasti
zvyšovania kvality OVP.
Tieto kompetencie sú dôležité v kontexte zabezpečovania kvality ako základ budovania kultúry kvality v škole a používaní nástrojov zabezpečovania kvality založených na sebahodnotení a spätnej väzbe. Získané kompetencie absolventa aktívne prispejú k analýze silných a slabých stránok školy a k identifikácii oblastí kvality, na ktoré sa v procese zvyšovania kvality treba zamerať, k návrhu odporúčaní, opatrení, nástrojov, postupov a metód vedúcich k zmene a zlepšovaniu kvality, k aplikácii nástrojov sebahodnotenia a vzájomného hodnotenia škôl (metódy peer review), k návrhu akčného plánu zlepšovania a jeho implementácii v škole a to na všetkých úrovniach od pedagogických a odborných zamestnancov školy, cez koordinátorov kvality v škole až po manažment školy.




