Študijne oddelenie: 048/4341 222

Jedným z posledných učív pracovníkov marketingu na odbornom výcviku v prvom ročníku sú štýly riadenia a motivácia zamestnancov. Okrem určenia, aký štýl vedenia použije manažér pri riadení jednotlivých pracovných pozícii a tiež zvolenia formy motivácie zamestnancov vo svojej fiktívnej firme, mali žiaci I. E triedy možnosť doplniť si svoje odborné zručnosti z tejto oblasti aj absolvovaním workshopu priamo v ústredí Slovenskej pošty, a. s. v Banskej Bystrici.

Tak ako sa líšia ľudia, tak sa líšia aj ich motívy. To, čo na jedného pôsobí motivačne, na druhého vôbec nemusí mať vplyv. Dobrý manažér teda musí motivovať podľa situácie a podľa individuality ľudí, ktorých riadi.

Na témy „Motivácia zamestnancov“ a  „Manažérske štýly riadenia“  so žiakmi 1. E triedy odboru pracovník marketingu mobilného operátora besedovala zamestnankyňa odboru vzdelávania a rozvoja zamestnancov SP, a.s., Mgr. Oľga Bučková, ktorá žiakom pútavým spôsobom objasnila niekoľko hlavných spôsobov ako riadiť, viesť a motivovať zamestnancov. Žiaci si okrem iného potvrdili, že umeniu motivovať je potrebné sa učiť, pretože ide o prácu s ľuďmi, ktorá nikdy nebýva jednoduchá a dostali aj niekoľko praktických rád, čo funguje, resp. nefunguje v praxi a aké zásady je pri motivácii zamestnancov vhodné používať.

Toto stretnutie nebolo len odovzdávaním svojich skúseností žiakom lektorkou, ale aj vzájomným interaktívnym pôsobením obidvoch strán.  Žiaci mali možnosť overiť si svoje predispozície formou testu a zistiť tak, k akému štýlu riadenia zamestnancov inklinujú. Hravou formou rozpracovali jednotlivé úrovne Maslowovej pyramídy potrieb, s prepojením na reálne podmienky v podniku. Podľa vyjadrenia zamestnankyne SP, a.s., mnohé nápady, ktoré žiaci priniesli, boli  veľmi inšpiratívne a neštandardné. Je evidentné,  že mladá krv obohacuje, inšpiruje a motivuje. Mgr. Bučková sa ich snažila motivovať a nakoniec veľmi pozitívne hodnotila vedomosti a zručnosti žiakov, získané na hodinách teoretického vyučovania, ako aj odborného výcviku. Spoločné stretnutie prinieslo pre obidve strany nielen príjemnú atmosféru, ale aj povzbudenie do budúcnosti a tiež istotu,  že neustále vzdelávanie a správna  motivácia  je tá najsprávnejšia cesta.

Nadšenie,  záujem a aktívna účasť našich žiakov na tomto workshope nás opäť utvrdili v tom, že spôsob, akým sa snažíme žiakom sprostredkovať vedomosti a zdokonaľovať ich praktické zručnosti, je správny. Pozitívne hodnotenie vedomostí našich žiakov a tiež  aktívneho zapájania sa do všetkých pripravených aktivít  lektorkou Mgr. Oľgou Bučkovou, ktorá je odborníčkou v danej oblasti,  prispieva tiež k vytváraniu dobrého mena našej školy.

Autorky: Bc. Eva Kulichová, Bc. Vlasta Vilhanová, majsterky OV

Foto: Juraj Kubiš, I. E a Bc. Vlasta Vilhanová

 

Na Strednej odbornej škole informačných technológií, tu v Banskej Bystrici, sme prežili krásne štyri roky, aj keď chvíľami to bol boj. Hovorí sa, že študentské roky sú tie najkrajšie.  A ja si myslím, že je tomu naozaj tak. Dátum, ktorý nám otvoril brány do stredoškolského života, 2. september 2015, určite ostane v našich spomienkach. Nové tváre stojace po prvýkrát na pôde školy boli plné očakávaní, nikto nikoho nepoznal, no spojil nás jeden študijný odbor. Klientsky manažér pošty. Úplne nový... My budeme prví absolventi, no teraz ešte kráčame do neznáma. Prvá  Bé. Z cudzích ľudí sa vo veľmi krátkom čase stali priatelia a kamaráti, možno aj  na celý život. Už tu, počas štúdia, sme si dokázali pomáhať vždy, keď to bolo potrebné, hlavne  v tých najťažších chvíľach. Silné puto medzi spolužiakmi je práve to, čo robí školu takou úžasnou.

Ani sme sa nenazdali a začali nám plynúť posledné mesiace štúdia,  začalo maturitné obdobie. Stres  z toho, aby sme plnohodnotne splnili svoju úlohu, ale aj pocity radosti a smútku z toho, že o chvíľu sa naša stredoškolská púť skončí, boli veľmi silné. Práve pri ústnej maturitnej skúške sa mnohí pozrieme naspäť,  na  samý začiatok, kedy sme ani netušili, že nám toto všetko bude niekedy tak chýbať. A teraz stojíme pred dverami a čaká nás posledná časť  skúšky dospelosti, ktorú sme odhodlaní spraviť čo najlepšie. Jeden po druhom vchádzame do dverí plní radosti, ale aj obáv, ako to vlastne dopadne. Podpora zo strany maturitnej komisie, ale  aj spolužiakov, je neopísateľná a pri odpovedi sa zrazu myšlienky predbiehajú jedna pred druhou. Aj stres, samozrejme, zohráva svoju  rolu,  ale každý ho s hrdosťou potlačí dozadu a vedomosti do popredia. ,,A je to tam!“  Veta, ktorá sa v nás dusila štyri roky a teraz ju môžeme s veľkým nadšením vykričať do sveta. Nemusíme byť nadpriemerne inteligentní či géniovia na to, aby sme vedeli, že si budeme stredoškolský život pamätať ako tie najkrajšie časy.

Skôr ako odídeme,  by som ešte chcela poďakovať, a dovolím si tvrdiť, že v mene všetkých štvrtákov, všetkým pedagogickým zamestnancom za to, že mali s nami trpezlivosť, vždy si na nás dokázali nájsť čas, snažili sa nás pochopiť, podporiť a pomôcť nám. Aj vďaka nim sa dnes môžeme pýšiť maturitným vysvedčením, vedomosťami, skúsenosťami a zážitkami, ktoré sme vďaka nim získali a ktoré nám už nikto nevezme.

Autorka: Viktória Hrnčiariková, IV. B

Foto: Mgr. art. Peter Lukáč

 

Pri získavaní odborných vedomostí a zručností na odbornom výcviku sme navštívili aj objekt nášho štúdia a zdroj nových odborných skúseností spoločnosť Orange Slovensko v Bratislave.

Naša dlho očakávaná exkurzia začala v utorok 7. mája 2019 naším príchodom na vlakovú stanicu v Banskej Bystrici.  Aj keď bolo pomerne skoro ráno, prišli sme všetci načas.  Vo vlaku sme sa pohodlne usadili a nasledovala dlhá cesta do Bratislavy. Tú sme takmer všetci prespali,  pretože vstávať o 5 hodine naozaj nie je žiadna sranda. Cesta však uplynula celkom rýchlo a my sme nedokázali skrývať našu radosť z tohto podujatia. Veď získavať svoje odborné zručnosti priamo v hlavnom meste nie je naozaj každodennou záležitosťou. Pani Magdaléna Henčeková  zo spoločnosti Orange  v Bratislave nás dopredu informovala o možnostiach presunu zo stanice až do nákupného centra Centrál, kde spoločnosť sídli, pridala aj mapu a tak potrafiť do cieľa našej cesty nebolo ťažké.

Už na recepcii nás prekvapil veľmi milý prístup všetkých zamestnancov, ale aj  príjemné prostredie interiéru spoločnosti Orange. Výťahmi, ktoré boli označené názvami produktov spoločnosti ako napr. Domov, Zábava, ale aj Na cestách (ten nám bol najsympatickejší), sme sa v sprievode pani Henčekovej vyviezli na siedme poschodie, kde nás v  obrovskej zasadacej miestnosti čakal ďalší veľmi príjemný zamestnanec,  Andrej Török, ale aj prekvapenie. Tým bolo malé občerstvenie, ktoré každého úprimne potešilo  nielen preto, že sme cestou aj trochu vyhladli, ale hlavne preto, že sme to neočakávali. Po usadení sa a privítaní pani Magdalénou  Henčekovou,  HR biznis Partner,  nám pán Andrej  Török za Customer Service  oddelenie prezentoval  video, na tvorbe ktorého  sa podieľal slovenský youtuber  Dejvo. Touto vtipnou, ale zároveň veľmi zaujímavou  formou nám predstavil jednotlivé oddelenia spoločnosti nielen tu v Bratislave, ale aj v Banskej Bystrici.  Potom sme sa už presunuli do  technického oddelenia, kde sme sa zaradili k jednotlivým pracovníkom   call centra.  Práve tu sme mali možnosť vypočuť si reálny telefonický rozhovor medzi operátormi a zákazníkmi, ktorí do spoločnosti volali, pretože potrebovali pomôcť s technickým problémom. Treťou a zároveň poslednou časťou našej exkurzie bola prezentácia, ktorá nám priblížila tému vymáhania pohľadávok.  Vďaka pani Margaréte Tilingerovej z oddelenia  Money Recovery (Vymáhanie pohľadávok) sme sa mali možnosť dozvedieť, ako spoločnosť Orange postupuje, keď zákazníci neplatia za služby, ktoré im spoločnosť poskytuje. Celý proces začína pokusom o pokonávku, ale, žiaľ, mnohé prípady končia aj žalobou na súde a následnou exekúciou. Pri tejto prezentácii boli prítomní aj právnici, ktorí spoločnosť zastupujú na súdnych procesoch a práve oni nám odpovedali na všetky naše zvedavé otázky. A tak sme sa dozvedeli aj to, že spoločnosť Orange Slovensko je prosociálna spoločnosť, ktorá každý prípad vymáhania pohľadávok posudzuje individuálne a v mnohých prípadoch dlh aj odpustí. 

Potom sme sa už mohli tešiť s darčekmi,  ktoré boli ďalším prekvapením. A potešili nás ešte viac ako jedlo, pretože obsahovali externé nabíjačky, ktoré v dnešnej dobe nevyhnutne potrebuje každý mladý človek. Okrem  nich sme dostali aj perá a sladkosti. Na záver sme zamestnancom, ktorí nás sprevádzali, poďakovali za čas, ktorý si na nás našli. Po spoločnej fotografii sme sa spoločne presunuli do druhej časti  tejto budovy, do nákupného centra, kde sa niektorí z nás naobedovali, iní nakupovali.  A niektorí mali šťastie aj na „celebrity“. Po dvoch hodinách nákupov už všetkých boleli nohy a opäť nasledovala dlhá cesta domov. Do Banskej Bystrice sme prišli až neskoro večer. Mali sme za sebou dlhý deň plný skvelých zážitkov a nových vedomostí. 

Preto by sme chceli poďakovať našim majsterkám odbornej výchovy nielen za trpezlivosť, ale hlavne za ich iniciatívu vzdelávať nás touto formou. Taktiež chceme poďakovať aj zamestnancom spoločnosti Orange Slovensko.  Ceníme si ich záujem o vzdelávanie mladých ľudí,  ich priateľský prístup a to, že sa  k nám správali, ako by sme boli súčasťou ich skvelého kolektívu. Nie každej spoločnosti sa podarí mať takých zamestnancov. O to viac si ich vážime.  Svedčia o tom aj nasledujúce slová mojich spolužiakov:  „Veľmi sa mi páčilo. Zážitky, ktoré si odtiaľ odnášam, mi ostatnú navždy. A tým najväčším zážitkom pre mňa bola poskytnutá možnosť vyskúšať si, aké je to byť zamestnancom call centra,“  prezradil cestou späť Viktor Kováčik.  Zuzku Hukelovú  najviac  potešila návšteva nákupného centra.  Prekvapilo ju občerstvenie, ktoré bolo pre nás pripravené a tiež  milý prístup zamestnancov. Dominika Dišková nečakala, že sa dozvie toľko nových zaujímavých vecí priamo z oblasti, ktorú študuje a tiež sa nesmierne potešila darčekom. Spolužiačku Emu Predajniansku prekvapil nielen nádherný výhľad z budov Orangeu na Bratislavu, ale aj ochota zamestnancov,  množstvo oddelení, ktoré sa tu nachádzajú a rozmanitosť práce u tohto mobilného operátora.

Autorka: Simona Mesarkinová, III. E

Foto:  Viktor Kováčik a Valéria Moravčíková z III. E

 

Vo štvrtok 25. 4. 2019 sa naši florbalisti po celoročnom mimoškolskom úsilí prepracovali medzi štyri najlepšie družstvá 7. ročníka školskej florbalovej ligy stredných škôl. Počas celej ligy sme prehrali len jeden zápas a po základnej časti sme skončili na prvom mieste, rovnako  ako minulý rok, no v semifinále sme prehrali a nepodarilo sa nám postúpiť do bojov o prvé miesto. V tomto ročníku  sme v semifinále zdolali minuloročného súpera, Gymnázium Andreja Sládkoviča, v pomere 12:2, čo sa nám minulý rok nepodarilo. Na rozdiel od predošlých zápasov sme k tomuto zápasu pristúpili zodpovednejšie, o čom svedčí aj výsledok zápasu. Po tejto výhre sme sa prepracovali do finále so Strednou priemyselnou školou Jozefa Murgaša. V úvode sa nám podarilo streliť pár rýchlych gólov a naši chlapci hru zvoľnili s istotou, že víťazstvo už majú v kapse.  Opäť sme si museli pripomenúť dôležitosť zápasu a skúsenosti z predošlých zápasov z kraja či okresu, čo viedlo k väčšej sústredenosti našich hráčov a od tejto chvíle sme už SPŠ-ke nič nedarovali. Zlepšili sme streľbu, dôraz a výsledkom bola výhra v náš prospech s vysokým skóre 11:4.

Touto cestou sa chceme poďakovať učiteľom a majstrom za ústretovosť pri uvoľnení hráčov z posledných hodín. Našu školu počas celého školského roka 2018/19 pod vedením Mgr. Tomáša Trudič, PhD. reprezentovali : Adrián Dvorský, Jakub Kapustík, Richard Míšek, Richard Šustr, Peter Výboh, Pavol Dlhoš, Ján Koreň, Tomáš Búš, Adam Políček, Karol Strečok, Tomáš Mejsnar.

Autor: Mgr. Tomáša Trudič, PhD.

 

Pred štyrmi rokmi boli na ich mieste, dnes maturujú. Štvrtáci opúšťajú brány našej školy, aby svoje miesta uvoľnili ďalším, ktorí sa rozhodli pre štúdium na  Strednej odbornej škole informačných technológií v Banskej Bystrici.

Tak, ako po iné školské roky, aj teraz sa ich prihlásilo omnoho viac, ako je tých, ktorí odchádzajú. V tomto školskom roku sme na našej škole zaevidovali až 438 prihlášok žiakov zo základných škôl. V pondelok, 13. mája 2019, našu školu navštívilo prvých 215 uchádzačov. Boli to tí, ktorí si našu školu uviedli ako prvú v poradí.   Prví prichádzali už od siedmej hodiny ráno a čím viac sa blížila ôsma hodina, tým väčší rad deviatakov a ich rodičov sa vytváral pred pavilónom D1. A toto bola tá pravá chvíľa na to, aby sme zistili odkiaľ prichádzajú a prečo sa rozhodli študovať práve tu, na našej škole.  Ako prvú stretávame Sáru Šotkovskú v sprievode svojich rodičov. Pricestovali z Banskej Štiavnice. Sára sa o našej škole dozvedela na Burze informácií vo Zvolene.  Prezentácia našej školy ju zaujala, pretože bola dobrá a rodičia s jej výberom súhlasili. Hoci prežíva mierny stres, a to hlavne zo skúšky z matematiky, dúfa, že to zvládne a bude môcť študovať odbor grafik digitálnych médií. Oslovujeme aj trojicu chlapcov zo Zvolena. Vladislav Burtkovjak chce byť grafikom a škola ho zaujala už aj preto, že sem chodil  jeho brat. Richard Čokina, ktorý by chcel byť študentom v odbore mechanik počítačových sietí, sa na prijímacie skúšky  pripravoval svedomito, a preto sa nebojí. Aj Patrik Gulla (MPS) sa o škole dozvedel od svojich známych. Chodil k nám tiež jeho brat a veľa ľudí z jeho okolia rozpráva o našej škole len pozitívne veci, a preto sa rozhodol, že bude študovať práve na našej škole.

Presúvame sa do budovy D1, kde už žiaci čakajú pred triedami.  Na prvom poschodí oslovujeme Branislava Šuhajdu z Lopeja.  Druhú prihlášku si podal na SOŠ Pod Bánošom, ale chcel by chodiť radšej k nám. Študovala tu aj jeho sestra a so školou bola veľmi spokojná. Hoci pociťuje trochu stres, na skúšky sa pripravoval a dúfa, že ho prijmú.  Hneď vedľa čaká na svoju príležitosť aj Tibor Demeter z Kráľa pri Rimavskej Sobote. Druhú prihlášku má podanú na Spojenú technickú školu v Rožňave, no dúfa, že ho prijmú práve na našu školu. Aj jeho sestra študuje v Banskej Bystrici a práve ona mu hovorila o našej škole. „Súrodenci by boli spolu v jednom meste, ale hlavne ho to baví,“ dozvedáme sa od jeho matky. Jej syn dodáva, že pocity má zmiešané, ale odvážne. Hoci je tu veľké množstvo žiakov a uvedomuje si, že nemôžeme prijať všetkých, je pokojný.

To už prichádzajú učitelia - administrátori, odomykajú triedy a usádzajú žiakov.  Vzápätí im odovzdávajú  odpoveďové hárky, diktujú kód skupiny a vyzývajú ich, aby si na ne vyznačili aj svoj vlastný kód. Ešte sa zastavujeme pri Bianke Sanitrovej, ktorá si na našu školu podala obidve prihlášky. Buď z nej bude pracovník marketingu alebo klientsky manažér pošty. „Táto škola ma zaujala najviac a nechcela som odísť z Banskej Bystrice,“ prezrádza nám dôvod svojho výberu.

Po 45 minútach sa školský dvor opäť zaplnil. Oslovujeme Andreu Jakubišinovú z Jaloviec z okresu Gelnica a zaujíma nás, prečo si vybrala práve túto školu. „Zaujal ma nový odbor správca inteligentných a digitálnych  systémov. No, žiaľ, tento rok ho ešte neotvárate,  tak som sa rozhodla pre technika informačných a telekomunikačných technológií. Vo štvrtok skúsim prijímačky na  už spomínaný odbor na SOŠ Ostrovského v Košiciach. A moje pocity? Slovenčina nebola ťažká, ale ani ľahká, no z matematiky mám trochu obavy.“

Andrea Kupcová je z Brezna – Mazorníka a chce študovať odbor grafik digitálnych médií alebo pracovník marketingu. A ako zvládla prvú časť pohovorov? „Slovenský jazyk som zvládla, odpovede na otázky som vedela, mám obavy, že matematika bude ťažšia.“

Z Revúcej prišiel Gerhard Kevin Lázok a chce skúsiť šťastie v odbore grafik digitálnych médií. Ak to nevyjde, pôjde na gymnázium. Baví ho hudba a herectvo, ale aj animácia, strih a kamera.  „Moja mama Eva Breznaníková je absolventkou vašej školy. Študovala odbor spojová manipulantka a na školu spomína len v dobrom,“ dozvedáme sa od neho.

O chvíľu sa končí aj matematika. Žiaci odchádzajú, aby sa mohli pripraviť na druhé kolo prijímacích skúšok, ktoré bude vo štvrtok, 16. 5. 2019. Niektorí sa vrátia k nám, ostatní skúsia šťastie na iných školách.  Zastavujeme  ešte posledných dvoch deviatakov. Budúca klientska manažérka pošty Ivana Kubandová z Pohorelej, hoci zvládla aj matematiku, si myslí, že slovenčina bola ľahšia. Samuel Siviček z neďalekej Polomky si myslí opak. A prečo si vybral našu školu? „Chodí sem môj kamarát a je spokojný. Chcem to skúsiť aj ja,“  odpovedá na našu otázku.

Brány školy opúšťajú poslední uchádzači o štúdium na našej škole a my veríme, že túto skúšku zvládli a v septembri ich budeme môcť medzi nami privítať.

Autorka: Bc. Vlasta Vilhanová

Foto: Mgr. art. Peter Lukáč  

 

Keď oslovujeme žiakov základných škôl na rôznych burzách povolaní a prezentáciách, hovoríme im o všetkých možnostiach, ktoré  naša škola svojim žiakom počas štúdia ponúka. Vždy si uvedomím, že je toho naozaj veľa, ale aj to, že svojim budúcim žiakom neklameme. Som presvedčená o tom, že sme moderná škola, ktorá  dáva žiakom priestor na rozvíjanie ich kreativity a talentu. A tiež o tom, že nie každá škola ponúka svojim žiakom rovnaké možnosti. Blíži sa koniec školského roka a my sa opäť rozlúčime so štvrtákmi. Úplne po prvýkrát budú maturovať aj žiaci študijného odboru klientsky manažér pošty. A to, ako sa im v škole darilo, vám dvaja z nich prezradia v nasledujúcich riadkoch.  A práve oni si zo školy neodnesú len maturitné vysvedčenie.

„Keď som bola deviatačka a rozhodovala som sa, na akú školu pôjdem, nebolo mojím plánom dostať sa práve na Strednú odbornú školu informačných technológií. Dnes už verím, že nič nie je náhoda a  teda ani to, že som nakoniec začala študovať na tejto škole odbor klientsky manažér pošty. Počas štúdia som mala možnosť spoznať skvelých pedagógov, ktorí mi po celé štyri roky pomáhali a usmerňovali ma na mojej ceste ku skúške dospelosti - k maturite. Počas štúdia sme sa naozaj nenudili, pretože nám pani majsterka neustále organizovala rôzne exkurzie a workshopy. V pamäti mi zostala napríklad návšteva pána ombudsmana Slovenskej pošty, a. s., ktorý ma motivoval svojím príbehom k tomu, aby som si šla za svojím cieľom, a to bez ohľadu na prekážky. Pamätám si aj na výlet do kremnickej mincovne, kde som mala možnosť vidieť, ako sa vyrábajú mince a aj to, ako sa vyrábali za čias, kedy moderná technika ešte neexistovala. Škola nám poskytla aj možnosť zúčastňovať sa rôznych workshopov, ktoré boli naozaj užitočné a veľa som si z nich odniesla. Som neskutočne vďačná za všetky vedomosti a zručnosti, ktoré sa týkajú finančnej gramotnosti a prerozdeľovania  financií. Stáva sa mi, že doma občas radím aj svojej mamine, ako lepšie využiť financie. Okrem exkurzií na pošty, kde sme si zdokonaľovali praktické zručnosti pri  praktických činnostiach,  sme navštevovali aj banky. Vďaka svojmu odboru v budúcnosti budem vedieť bez problémov požiadať o najvýhodnejšiu pôžičku, či vedieť správne investovať. Posledný rok štúdia som mala možnosť vykonávať odbornú prax na Zákazníckom centre Slovenskej pošty, a. s. Vďaka tejto možnosti si v budúcnosti nebudem musieť dlho hľadať prácu, pretože som absolvovala základnú prípravu a po odbornom zaškolení by som mohla hneď nastúpiť. Ako absolventka môžem zhodnotiť, že tieto štyri roky rozhodne neboli ľahké a pomohli mi  stať sa zodpovednejšou, rozumnejšou a rozhodne sebavedomejšou osobou, ako som bola predtým.“

 

„V tomto školskom roku som mal na základe mojich študijných výsledkov možnosť vykonávať odborný výcvik aj na Zákazníckom servise Slovenskej pošty, a. s. Bolo to pre mňa opäť niečo nové, zároveň  to bola možnosť rozšíriť si svoje vedomosti a získať vďaka tejto skúsenosti  v budúcnosti  lepšiu pracovnú pozíciu. Moja odborná prax spočívala v zabezpečovaní služieb, ktoré požadovali zákazníci,  napríklad presmerovanie zásielky, predĺženie odbernej lehoty, náhradný termín na odpočet plynu atď... Všetky žiadosti som riešil formou emailovej komunikácie, keďže na telefón som si ešte netrúfol. Prostredie, v ktorom som mal možnosť vykonávať odbornú prax, bolo príjemne. Bol som v dobrom pracovnom kolektíve  žien, ktoré sa o mňa starali a poradili,  keď som niečo nevedel alebo som si nebol v niečom  istý. Tiež  pani vedúca, ktorá ma mala na starosti, bola príjemná a občas sme aj žartovali. Snažila sa  na svojom pracovisku vytvárať príjemnú pracovnú atmosféru, vďaka čomu sme na toto pracovisko nielen ja, ale aj všetky „moje kolegyne“ chodili radi. A zrejme bola pani vedúca s mojou prácou spokojná, pretože počas poslednej odbornej praxe som dostal certifikát, resp. osvedčenie o úspešnom vykonávaní  praxe na Zákazníkom centre a to mi určite v budúcnosti pomôže. Rád by som sa tam vrátil a vykonával prax aj budúci rok, ale maturujem a nebude to už možné.  Pred ukončením môjho štúdia môžem povedať, že študijný odbor klientsky manažér pošty mi za štyri roky otvoril veľmi veľa dverí. Vďaka exkurziám, ktoré sa nám pani majsterka snažila vybaviť, som získal veľa užitočných informácií, spoznal množstvo ľudí a vyskúšal si prácu s ľuďmi. Dnes už môžem pokojne povedať, že som pripravený na život a len tak sa v ňom nestratím. A to vďaka štúdiu na tejto škole.“

Predchádzajúce slová patria Martine Vodičkovej a Kristiánovi Karabovi zo IV. B, ktorí si okrem maturitného vysvedčenia odnesú aj Osvedčenie o úspešnom absolvovaní absolventskej praxe v Zákazníckom servise Slovenskej pošty, a. s. Chcela by som sa poďakovať  nielen vedúcej Zákazníckeho centra Slovenskej pošty, a. s.,  Márii Kürtiovej, ale aj všetkým zamestnancom tohto centra za priateľský a zároveň  profesionálny prístup k našim žiakom a za čas, ktorý im počas odbornej praxe venovali.  

Autorka: Bc. Vlasta Vilhanová

Foto:  zamestnanci ZS SP, a. s. a Attila Baláž, IV. B

 

Nadpis vystihuje to, čo predviedol tím našich žiačok s projektom V. Ž. na celoslovenskom finále medzinárodnej súťaže Máš umelecké črevo? Pod ideovým vedením Frederiky Lukáčovej (IV. A) pripravili Paulína Vӧrӧsmartyová (II. B), Natália Laubertová (II. A) a Katarína Žiaková (IV. A) zvukovú inštaláciu vo Východoslovenskej galérii v Košiciach. Témou tohto ročníka bolo „Zbieranie“. Žiačky nahrali výpovede ľudí zaznamenané ako mozaika informácií o človeku, ktorého predtým nepoznali. Audionahrávky zneli z viacerých mobilných telefónov umiestnených v rohu výstavnej miestnosti.

  1. Ž. stretávali na ulici, ako ukazoval okoloidúcim rukou napísané básne/texty. Chceli sa o ňom dozvedieť viac, vizuálne to spracovať a takouto cestou tiež upozorniť na problematiku inakosti a ľudí žijúcich na okraji spoločnosti. Okrem spomínanej audioinštalácie vytvorili projekt na Startlabe a instagramový profil: kniha.vladkozeleznak. Tam je možné vidieť proces vzniku a prispieť na tvorbu knihy, ktorá je maturitným projektom Frederiky Lukáčovej na tému Dizajn publikácie. Vo virtuálnom priestore má kniha úspech, autorka už ručne zviazala a distribuovala viacero kusov.

S projektom V. Ž. sa žiačky umiestnili na 1. mieste, získali putovnú sošku, diplomy a vecné ceny. Projekt bude súčasťou výstavy víťazov národných kôl z Čiech, Maďarska a Poľska. Víťazkám srdečne gratulujeme.

autorka textu: Marianna Mlynárčiková

 

Pri získavaní odborných vedomostí a zručností na odbornom výcviku sme navštívili aj objekt nášho štúdia a zdroj nových odborných skúseností spoločnosť Orange Slovensko v Bratislave.

Naša dlho očakávaná exkurzia začala v utorok 7. mája 2019 naším príchodom na vlakovú stanicu v Banskej Bystrici.  Aj keď bolo pomerne skoro ráno, prišli sme všetci načas.  Vo vlaku sme sa pohodlne usadili a nasledovala dlhá cesta do Bratislavy. Tú sme takmer všetci prespali,  pretože vstávať o 5 hodine naozaj nie je žiadna sranda. Cesta však uplynula celkom rýchlo a my sme nedokázali skrývať našu radosť z tohto podujatia. Veď získavať svoje odborné zručnosti priamo v hlavnom meste nie je naozaj každodennou záležitosťou. Pani Magdaléna Henčeková  zo spoločnosti Orange  v Bratislave nás dopredu informovala o možnostiach presunu zo stanice až do nákupného centra Centrál, kde spoločnosť sídli, pridala aj mapu a tak potrafiť do cieľa našej cesty nebolo ťažké.

Už na recepcii nás prekvapil veľmi milý prístup všetkých zamestnancov, ale aj  príjemné prostredie interiéru spoločnosti Orange. Výťahmi, ktoré boli označené názvami produktov spoločnosti ako napr. Domov, Zábava, ale aj Na cestách (ten nám bol najsympatickejší), sme sa v sprievode pani Henčekovej vyviezli na siedme poschodie, kde nás v  obrovskej zasadacej miestnosti čakal ďalší veľmi príjemný zamestnanec,  Andrej Török, ale aj prekvapenie. Tým bolo malé občerstvenie, ktoré každého úprimne potešilo  nielen preto, že sme cestou aj trochu vyhladli, ale hlavne preto, že sme to neočakávali. Po usadení sa a privítaní pani Magdalénou  Henčekovou,  HR biznis Partner,  nám pán Andrej  Török za Customer Service  oddelenie prezentoval  video, na tvorbe ktorého  sa podieľal slovenský youtuber  Dejvo. Touto vtipnou, ale zároveň veľmi zaujímavou  formou nám predstavil jednotlivé oddelenia spoločnosti nielen tu v Bratislave, ale aj v Banskej Bystrici.  Potom sme sa už presunuli do  technického oddelenia, kde sme sa zaradili k jednotlivým pracovníkom   call centra.  Práve tu sme mali možnosť vypočuť si reálny telefonický rozhovor medzi operátormi a zákazníkmi, ktorí do spoločnosti volali, pretože potrebovali pomôcť s technickým problémom. Treťou a zároveň poslednou časťou našej exkurzie bola prezentácia, ktorá nám priblížila tému vymáhania pohľadávok.  Vďaka pani Margaréte Tilingerovej z oddelenia  Money Recovery (Vymáhanie pohľadávok) sme sa mali možnosť dozvedieť, ako spoločnosť Orange postupuje, keď zákazníci neplatia za služby, ktoré im spoločnosť poskytuje. Celý proces začína pokusom o pokonávku, ale, žiaľ, mnohé prípady končia aj žalobou na súde a následnou exekúciou. Pri tejto prezentácii boli prítomní aj právnici, ktorí spoločnosť zastupujú na súdnych procesoch a práve oni nám odpovedali na všetky naše zvedavé otázky. A tak sme sa dozvedeli aj to, že spoločnosť Orange Slovensko je prosociálna spoločnosť, ktorá každý prípad vymáhania pohľadávok posudzuje individuálne a v mnohých prípadoch dlh aj odpustí. 

Potom sme sa už mohli tešiť s darčekmi,  ktoré boli ďalším prekvapením. A potešili nás ešte viac ako jedlo, pretože obsahovali externé nabíjačky, ktoré v dnešnej dobe nevyhnutne potrebuje každý mladý človek. Okrem  nich sme dostali aj perá a sladkosti. Na záver sme zamestnancom, ktorí nás sprevádzali, poďakovali za čas, ktorý si na nás našli. Po spoločnej fotografii sme sa spoločne presunuli do druhej časti  tejto budovy, do nákupného centra, kde sa niektorí z nás naobedovali, iní nakupovali.  A niektorí mali šťastie aj na „celebrity“. Po dvoch hodinách nákupov už všetkých boleli nohy a opäť nasledovala dlhá cesta domov. Do Banskej Bystrice sme prišli až neskoro večer. Mali sme za sebou dlhý deň plný skvelých zážitkov a nových vedomostí. 

Preto by sme chceli poďakovať našim majsterkám odbornej výchovy nielen za trpezlivosť, ale hlavne za ich iniciatívu vzdelávať nás touto formou. Taktiež chceme poďakovať aj zamestnancom spoločnosti Orange Slovensko.  Ceníme si ich záujem o vzdelávanie mladých ľudí,  ich priateľský prístup a to, že sa  k nám správali, ako by sme boli súčasťou ich skvelého kolektívu. Nie každej spoločnosti sa podarí mať takých zamestnancov. O to viac si ich vážime.  Svedčia o tom aj nasledujúce slová mojich spolužiakov:  „Veľmi sa mi páčilo. Zážitky, ktoré si odtiaľ odnášam, mi ostatnú navždy. A tým najväčším zážitkom pre mňa bola poskytnutá možnosť vyskúšať si, aké je to byť zamestnancom call centra,“  prezradil cestou späť Viktor Kováčik.  Zuzku Hukelovú  najviac  potešila návšteva nákupného centra.  Prekvapilo ju občerstvenie, ktoré bolo pre nás pripravené a tiež  milý prístup zamestnancov. Dominika Dišková nečakala, že sa dozvie toľko nových zaujímavých vecí priamo z oblasti, ktorú študuje a tiež sa nesmierne potešila darčekom. Spolužiačku Emu Predajniansku prekvapil nielen nádherný výhľad z budov Orangeu na Bratislavu, ale aj ochota zamestnancov,  množstvo oddelení, ktoré sa tu nachádzajú a rozmanitosť práce u tohto mobilného operátora.

Autorka: Simona Mesarkinová, III. E

Foto:  Viktor Kováčik a Valéria Moravčíková z III. E

 

A stalo sa. To, čo bolo doteraz iba vzdialenou budúcnosťou, sa stalo realitou. Zatiaľ, čo sme netrpezlivo čakali na výsledky písomnej časti maturitnej skúšky, čas „nezaháľal.“ Plynul veľmi rýchlo a my sme sa zrazu prebudili do osudného rána 29. apríla 2019, kedy  sme sa vyobliekali trochu slávnostnejšie ako po iné dni. Počas nasledujúcich dvoch dní nás totiž čakala ďalšia časť maturitnej skúšky a to praktická.

V dňoch 29. a  30. 4. 2019 sa teda všetci žiaci štvrtého ročníka odboru pracovník marketingu, ale aj ostatných študijných odborov,  postavili pred ďalšiu skúšku dospelosti – obhajobu vlastného projektu. Túto formu sme si zvolili ešte na začiatku školského roka, kedy sme si vybrali témy,  na ktorých sme  celý štvrtý ročník pracovali. Témy maturitných projektov boli rôznorodé a každému z nás priniesli do života nové skúsenosti, ale aj  nové zážitky.

Postaviť sa pred maturitnú komisiu a prezentovať svoju celoročnú prácu nebolo vôbec jednoduché. Niektorí viac, niektorí menej pociťovali pred vstupom do triedy stres a nervozitu. Hoci ich tieto pocity trošku znepokojovali, svoju prezentáciu pred komisiou obhajovali najlepšie, ako vedeli. Niektorí bez problémov, iní horšie, no nakoniec sme to zvládli všetci. Možno aj vďaka tomu, že celá maturitná skúška prebiehala v priateľskom duchu a v pohodovej atmosfére. Každý žiak bol pripravený na obhajobu svojej práce a pripravený aj na to, že ho maturitná komisia zasype množstvom otázok, ktoré objasnia, prečo postupoval práve takto pri spracovaní danej témy, ale aj otázkami o jeho budúcnosti a o tom, ako sa mu po uplynulé štyri  roky na tejto strednej škole páčilo, resp. študovalo.

Po niekoľkých dňoch už môžeme s úsmevom na tvári skonštatovať, že sa nám darilo a všetci sme túto skúšku zvládli. Ja, hoci som na projekte svedomite pracovala, som tiež pociťovala trému. Ale len do chvíle, kým som predstúpila pred maturitnú komisiu.  Potom to už išlo ľahko. Otázky zo strany komisie boli zamerané na objasnenie jednotlivých krokov, podľa ktorých som postupovala. Pracovala som totiž na prípadovej štúdii, ktorá bola zameraná na komunikačné zručnosti. Fotodokumentácia a videozáznamy,  pomocou ktorých som sa snažila potvrdiť alebo vyvrátiť stanovené hypotézy, zaujali aj členov skúšobnej komisie, a tak celá obhajoba prebiehala v duchu diskusie.  Cítila som sa veľmi dobre a dúfam, že podobné pocity mali aj moji spolužiaci. Ale to vám už prezradia moji spolužiaci Tomáš Krjak a Natália Vraniaková:

„Pred vstupom do triedy som mal veľký stres. Bol som si však vedomý, že idem obhajovať svoju prácu, čo som už počas štúdia niekoľkokrát robil. Mal som teda s obhajobou dosť skúseností.  Po vstupe do triedy zo mňa však všetok stres opadol, pretože ma komisia privítala milým úsmevom, ktorý som im rád opätoval. Prezentovať svoju prácu je najlepšia forma obhajoby a testovania svojich komunikačných a prezentačných schopností. Som veľmi vďačný za túto skúsenosť, ktorá mi v budúcnosti môže pomôcť pri prezentácii ďalších projektov, či už počas štúdia na vysokej škole, alebo pre firmy,  pre ktoré budem pracovať. Veď aj môj maturitný projekt bol obhajobou analýzy  S.W.O.T. pre spoločnosť CBRE, ktorá bola zadávateľom tejto práce.“

  „Bol to úžasný zážitok, dal mi veľa skúseností a pekných spomienok, či už  pri samotnej prezentácii projektu, alebo pri jeho tvorbe. Pri práci na  mojom projekte, ktorý bol zameraný na personálny manažment a pracovné pohovory,  sa mi najviac páčila práca na tvorbe  videa, ktorým som dokumentovala priebeh jednotlivých kôl výberového konania a pracovné pohovory s tromi uchádzačmi. Viem, že po tejto skúsenosti zvládnem akýkoľvek pracovný pohovor a viem si tiež predstaviť aj prácu v pracovnej agentúre.“  Takto zhodnotila svoju najnovšiu skúsenosť Natália, ale aj ostatní spolužiaci  mali podobné skúsenosti a ústna časť maturitnej skúšky, ktorá nás čaká 24. mája 2019, už nebude pre nás takou veľkou neznámou.

Autorka: Nikola Šimová, IV.E

Foto: Mgr. art. Peter Lukáč a žiaci študijného odboru GDM

 

Od polovice decembra žiaci III. E triedy, odbor KMP, pracovali na téme  „Prijímanie a dodávanie poštových poukazov“. Svoje teoretické vedomosti si upevnili praktickými zručnosťami pri prijímaní a dodávaní poštových poukazov na pošte Banská Bystrica 5.

Cieľom prezentácie bolo overiť si učivo, osvojiť si odborné výrazy a zlepšiť  si komunikáciu a vystupovanie pri prezentovaní.

Autorka: Mgr. Ľudmila Weissová

Foto: Ing. Karolína Hukelová

 

Strana 1 z 32

Archív blogu GD a SP

GDM Blog - Aktuality z novýh médií

PM Blog - Aktuality

Dnes je
17.06.2019
a meniny má Adolf
Srdečne gratulujeme a prajeme veľa študentských úspechov.

Kontaktujte nás

V prípade akýchkoľvek otázok  nás kontaktujte:

 

Nájdite nás

Sme aj na sociálnych sieťach. Buď s nami v kontakte a klikni.