Študijne oddelenie: 048/4341 222

         Keď  ôsmi žiaci III. E triedy 16. apríla 2019 prezentovali výsledky svojej práce pred členmi vedenia školy a zástupcami spoločnosti CBRE  Jankou Seleštianskou a Michalom Bariakom, ktorí nám umožnili zrealizovať nástroje marketingovej komunikácie pri predaji darčekovej poukážky Europa, mysleli si, že tento tematický celok už majú za sebou. Nestalo sa tak. Všetkých prekvapilo ich pozvanie do spoločnosti 25. júna 2019. Ani netušili, čo ich tam čaká.

            O to väčšia bola ich radosť, keď ich celoročnú spoluprácu so spoločnosťou CBRE na záver úspešne zvládnutého školského roka „oslávili” spoločne s manažérmi  tejto spoločnosti Jankou a Michalom. Okrem vynikajúcej zmrzliny, na ktorú ich pozvali, každý žiak dostal ešte jeden darček, ktorý určite   nečakal a všetkých ich ohromil. Dostali nielen darčekové karty v hodnote 20€, ale aj návrh na ďalšiu spoluprácu v budúcom školskom roku.

            „Veľmi milo nás všetkých prekvapilo to, že si manažéri aj napriek svojej pracovnej vyťaženosti našli čas na stretnutie s nami. Pre všetkých, rovnako ako pre mňa, to bol znak, že si našu celoročnú prácu vážia a že to celé malo zmysel. Dodalo nám to chuť  a energiu rovnako tvrdo pracovať aj v budúcom roku. Veľmi by sme sa im chceli poďakovať za ich čas, ochotu a dôveru, ktorú do nás vložili. Myslím si, že môžem v mene všetkých povedať, že sa tešíme na ďalšiu spoluprácu. Aj moja spolužiačka Nikola Maruškinová sa vyjadrila, že ju darčeková karta veľmi potešila. Bola to odmena, ktorú vôbec nečakala a  hneď na druhý deň si išla kúpiť nové kraťasy.  Rovnako potešená bola aj Mária Šipulová, ktorá skonštatovala, že tento školský rok sa niesol v duchu poznávania  nových vecí a hlavne získavania praktických zručností. Spolupracovali sme so skvelou spoločnosťou CBRE, ktorá nám umožnila prakticky využiť všetky naše nadobudnuté vedomosti. Marketingová komunikácia sa nám zo začiatku zdala  ako nudná téma, no my sme si to vyskúšali v teréne a všetkým nám to dalo neuveriteľne veľa skúseností. Robili sme reklamu na darčekovú poukážku, ktorá priniesla spoločnosti CBRE plusové čísla. Som vďačná za túto možnosť spolupráce. Aj Ema Predajnianska si myslí, že celá spolupráca s CBRE bola pre ňu veľkým  prínosom a skúsenosťou. Prekvapila ju darčeková karta, ktorej sa veľmi potešila.“ Týmito slovami vyjadrila svoje pocity Simona Mesarkinová.

            Už teraz sa tešíme na spoluprácu v štvrtom ročníku a verím, že skúsenosti z tretieho ročníka sú dostatočne silnou motiváciou do ďalšej práce. Ďakujeme za možnosti, ktoré nám štúdium na Strednej odbornej škole informačných technológií v Banskej Bystrici prináša.

Autorky: Bc. Vlasta Vilhanová, majsterka OV,  Simona Mesarkinová, III. E

Foto: Bc. Vlasta Vilhanová , majsterka OV a Viktor Kováčik z III. E

 

25. jún 2019. Jeden z posledných dní školského roka. Žiaci sa zobudili do krásneho slnečného rána. Tento deň však nebol len slnečný, ale aj výnimočný, pretože na škole sa konal už tretí Olympijský deň. Žiaci sa zhromaždili na školskom ihrisku a po zaznení hymny Slovenskej republiky a Olympijskej hymny sa slova ujal Ing. Štefan Balogh, riaditeľ školy. Pozdravil všetkých športovcov a tiež vyslovil potešenie nad krásnym počasím. Nezabudol pridať aj niekoľko povzbudivých slov všetkým súťažiacim. Potom ich vyzval k férovosti, aby nikto nikomu neubližoval, ale naopak, aby si boli nápomocní. Nakoniec im poprial veľa optimizmu, elánu a nezabudol poďakovať ani organizátorom podujatia.


Následne sa všetci súťažiaci z úst moderátora Mgr. Miroslava Slottu dozvedeli všetky organizačné pokyny a stanoviská, na ktorých budú v jednotlivých športových disciplínach súťažiť. Dozvedeli sa tiež, že počas Olympijského dňa môžu využiť aj možnosť maľovania na tvár, ktoré pre nich zabezpečia Mgr. Mariana Mlynárčiková a grafičky digitálnych médií Agáta Kamenská a Natália Kulfasová z II. A. Veľa šťastia a žiadne športové úrazy všetkým súťažiacim popriala aj moderátorka Mgr. Zuzana Kováčiková.

Moderátori a maľovanie na tvár však neboli jedinými novinkami, ktoré pre žiakov pripravila hlavná organizátorka Olympijského dňa Mgr. Kristína Raganová. Prekvapením bol aj maskot podujatia Miroslav Juris z III. D, ktorý dotváral atmosféru počas celého dňa a prezradil tiež, že sa teší z toho, že práve on prezentuje olympijské kruhy, pretože si nesmierne váži všetkých tých, ktorí nás reprezentujú.

„Snažím sa vytvoriť novú tradíciu v zmysle sloganu „Šťastné športujúce deti s úsmevom na tvári“. Teším sa, že sme zorganizovali už tretí ročník a tiež z vysokej účasti a záujmu o športové disciplíny, ktoré sme obohatili o nové a každý rok sa budeme snažiť toto podujatie vylepšovať.“ To sú slová Kristínky Raganovej, po ktorých sme sa vybrali na jednotlivé stanovištia.

Na prvom z nich súťažilo 23 prihlásených žiakov v hádzaní šípkami pod vedením Mgr. Zuzany Nejedlej a Mgr. Márie Gerovej. „Bola to pre nás výzva vyskúšať si niečo nové. Zo všetkých prihlásených žiakov vyberieme 8 najlepších, ktorí pôjdu do rozstrelu. Každý súťažiaci bude mať tri šípky. Začneme odpočítavať od 301 bodov a zvíťazí ten, ktorý prvý dosiahne nulu. A okrem toho tu máme skvelého pomocníka, nášho žiaka Martina Šramka,“ vyjadrili sa zhodne.
Neďaleko, kde už odchádzajú prví „zákazníci“ s pomaľovanými tvárami, Mgr. art. Peter Lukáč pripravuje neoficiálnu disciplínu vrh guľou a nám prezrádza, že mu to tu chýbalo.


Na školskom ihrisku pod vedením Mgr. Atilu Barusa súťaží 7 družstiev v minifutbale. „Družstvá sú rozdelené do dvoch skupín a v každej hrá každý s každým. Potom budú hrať prví dvaja o prvé a druhé miesto a tí, čo skončia druhí, budú hrať o tretie a štvrté miesto,“ vysvetľuje pravidlá a dodáva, že zatiaľ sa všetci snažia a ide im to dobre možno aj preto, že atmosféra je vynikajúca.

Mimochodom, o tú sa okrem maskota starajú aj členovia našej školskej kapely Janko Uram a Tomáš Rafaj z III. D. Druhý z nich zároveň súťaží aj v minifutbale. Teší sa z dobrej atmosféry, priateľského kolektívu a športového zážitku, prezrádza svoje pocity, ktoré práve prežíva.

Z telocvične, kde sa súťaží vo florbale a proti sebe sa postavili učitelia a „Lazníci z III. C“, ktorí práve prehrali 5:0, vychádza kolega Mgr. Ján Hôrecký: „Súperi boli celkom slušní a v úvode je to celkom dobrý úspech,“ vyjadruje sa o dohratom zápase a hlavný organizátor tejto disciplíny Mgr. Tomáš Trudič dodáva: „Osem družstiev sme rozdelili do dvoch skupín. Tento rok prejavili žiaci o túto športovú disciplínu enormný záujem a pravidlá sú upravené tak, aby v každom družstve hrali maximálne dvaja registrovaní hráči. To v rámci fairplay, aby boli sily rozložené rovnako a aby aj tí rekreační hráči dostali šancu. Mňa ako telocvikára nesmierne teší, že sa takýto deň na škole organizuje.“
O 22 účastníkov, ktorí sa prihlásili na lukostreľbu, sa starajú Mgr. art. Matej Opálený a Bc. Ondrej Ruman. Jeden zo súťažiacich Andrej Katreniak z I. B nám prezrádza, že si to chce po dlhej dobe vyskúšať a Lukáš Chmelík z III. C dodáva, že ho to naviac aj baví, a preto využil príležitosť zastrieľať si. Obidvaja už majú s týmto športom skúsenosti.

 

A nakoniec v „školičke“ Mgr. Zuzana Zajacová a Mgr. Ján Glončák dohliadajú na 12 žiakov, ktorí hrajú stolný tenis. Mário Leintner z I. D o sebe prezrádza, že stolný tenis hráva už dlhšie a Lukáš Ďaďo a Martin Lunter, obidvaja z I. D, si tento šport vybrali aj preto, že nechceli byť na slnku a toto sa hrá v interiéri.

 

Súťaže prebiehajú celé dopoludnie a pred 12:30 hod. sa súťažiaci dozvedajú, ako sa umiestnili.

V minifutbale sa na 1. mieste umiestnila III. C, 2.miesto obsadila II. B, na treťom mieste skončila I. B.
Florbal vyhrali učitelia, 2. miestu sa tešila II. A, 3. miesto patrilo ich starším spolužiakom z III. A.
V stolnom tenise získal 1. miesto Adrián Lašák, 2. miesto už spomínaný Mário Leitner a 3. miesto Martin Považan.
Aj šípky mali svojich víťazov. Na 1. mieste sa umiestnil Martin Ondrejka, 2. miesto získal Michal Slavkov a krásne 3. miesto Samuel Babic.
Najlepším v lukostreľbe bol Sebastián Hutňan, ktorý sa umiestnil na 1. mieste. Ďalšie dve miesta obsadili Ivan Kupec a Diana Moľová.

 

Umiestnení súťažiaci získali okrem olympijských medailí, diplomov a vecných cien aj sladké odmeny. My však vieme, že víťazmi sa stali aj tí, ktorí odmeny nedostali. Stali sa víťazmi sami nad sebou, pretože dokázali aspoň na tento deň vymeniť mobily a počítače za pohyb. Všetkým gratulujeme!

Autorka: Bc. Vlasta Vilhanová
Foto: Mgr. art. Peter Lukáč

Aj napriek alebo práve vďaka tomu, že sa školský rok blíži ku koncu,  pre nás čoraz častejšie naše majsterky pripravujú rôzne workshopy a exkurzie, pomocou ktorých  získavame nové odborné vedomosti, ale aj zručnosti.

Jedným z posledných učív pracovníkov marketingu na odbornom výcviku v druhom ročníku je distribúcia produktu. Franchising ako forma podnikania tvorí tiež jednu z odbytových ciest, a keďže je úzko spätý práve s oblasťou mobilných operátorov, vybrali sme sa v pondelok 10. 6. 2019 celá trieda k pamätníku SNP,  kde na nás už čakal pán Ing. Ján Krchňavý, ktorý prevádzkuje predajňu Excel, s. r. o. V nej formou franchisingu poskytujú služby Telekomu. Okrem toho pán Krchňavý spolupracuje s našou školou už dlhé roky a vždy si na ňu a jej žiakov dokáže nájsť čas. Nakoľko sa franchisingu venuje  už 24 rokov, prišiel sa so svojimi skúsenosťami a vedomosťami podeliť aj s nami. O franchisingu rozprával veľmi zaujímavo a pútavo Uviedol nám aj príklady praktického  využitia franchisingu v praxi a tiež nás oboznámil s pojmom know-how. Know-how sú vlastne špeciálne vedomosti z podnikových alebo technických skúseností.  Know-how tvoria rôzne poznatky, informácie, prípadne skúsenosti a vedomosti z rôznych oblastí výroby, obchodu, služieb alebo ekonomiky. Po celý čas s nami komunikoval a snažil sa nás čo najviac zapojiť do workshopu. Priniesol nám ukázať aj franchisingovú zmluvu, ktorá bola omnoho rozsiahlejšia, ako som čakala. Franchisingová zmluva je najvyššou formou obchodného vzťahu, kde zastúpený za franchisingový poplatok poskytuje predajcovi svoje know-how, produkt a marketing a tiež oprávnenie pracovať v jeho mene s využitím jeho obchodnej známky s cieľom zabezpečiť predaj produktov koncovému zákazníkovi. Na konci workshopu sa nás pýtal na výhody a nevýhody samotného franchisingu. Nakoniec sme  sa pána Krchňavého mali možnosť opýtať na všetko, čo nás zaujímalo. A on nás upozornil na výhody, ale aj nevýhody tohto podnikania.  Po workshope sme dostali  hodinku na oddych,  keďže bolo veľké teplo a  mnohí ju využili na  osvieženie sa vo fontáne. Po načerpaní nových síl a malom občerstvení sme sa všetci stretli pred Starou tržnicou a odtiaľ sme sa presunuli k sídlu Slovenskej pošty, a. s. v Banskej Bystrici, kde nás pani majsterka oboznámila s distribúciou zásielok do  balikoboxov. A  tu sme opäť získali nové vedomosti. Dozvedeli sme sa, že vďaka balikoboxom si svoj balík môžeme vyzdvihnúť kedykoľvek bez ohľadu na otváracie hodiny pošty či možnosti kuriéra – hoci aj cez víkend či v noci, čo je veľkou výhodou. Ďalšími výhodami balikoboxov je bezpečnosť, rýchlosť, flexibilita, diskrétnosť a maximálna efektívnosť. Tiež nám pani majsterka ukázala, ako balikoboxy fungujú a aké sú ich podmienky.

Ďalšou zastávkou pri získavaní nových poznatkov bola spoločnosť Geis Zvolen. Tú sme navštívili 17. 6. 2019. Spoločnosť Geis je súčasťou nadnárodnej logistickej skupiny Geis so sídlom v nemeckom Bad Neustadte. Na slovenskom trhu pôsobí už od roku 2006 a patrí medzi popredných poskytovateľov komplexných prepravných a logistických služieb. Ráno sme sa všetci stretli pred školou a autobusom sme sa presunuli k Europe vo Zvolene. A odtiaľ rýchlym krokom smerom ku Geisu. Po príchode pred spoločnosť nás s úsmevom na tvári privítal vrátnik. Spoločnosť sídli v moderných a veľmi rozsiahlych priestoroch. Privítala a počas celej exkurzie sa nám venovala Ing. Monika Švecová, ktorá nás hneď odviedla do zasadacej miestnosti a tam nás oboznámila s históriou, ale aj súčasným poslaním spoločnosti Geis. Dozvedeli sme sa, že je  súčasťou nadnárodnej logistickej skupiny Geis so sídlom v nemeckom Bad Neustadte. Na slovenskom trhu pôsobia už od roku 2006 a patria tu medzi popredných poskytovateľov komplexných prepravných a logistických služieb. Kombinujú skúsenosti a znalosti s aktuálnymi logistickými trendami. Snažia sa tiež, aby ich zariadenia, softwari a systémy boli vždy na najvyššej možnej technologickej úrovni. Zakladajú si na tom, že ich pracovníci majú dobré podmienky pre prácu a tiež možnosť ďalšieho vzdelávania sa. Porozprávala aj o svojich skúsenostiach a nakoniec nám položila  tri otázky,  na ktoré odpovedali tí najrýchlejší. Za správne odpovede získali od spoločnosti Geis darček. Potom sme sa už presunuli do skladu, kde sa zhromažďovali všetky zásielky do rôznych miest  a následne sa rozvážajú.   Tiež nám ukázala, ako sa tam pracuje v nočnej zmene. Všetkých nás to zaujalo, aj to, ako to v takej veľkej spoločnosti funguje a ako sa zdokonaľujú a rozširujú každým rokom o nové oddelenia, a  pre svojich zamestnancov ponúkajú rôzne kurzy, školenia a všetky možné iné aktivity.  Nevynechali sme ani Zákaznícky servis, kde niektorí z nás budú už v budúcom školskom roku vykonávať odbornú prax. Bol to pre nás pekný zážitok a zároveň česť stať sa na chvíľu súčasťou tejto veľkej prestížnej spoločnosti.

Autorky: Soňa Vieriková a Miroslava Medveďová, II. E

Foto: žiaci II. E

 

            FlexG3 je primárne komplexný ekonomický informačný systém kategórie ERP určený pre nasadenie v predajných a distribučných spoločnostiach, avšak jeho technologická architektúra je použiteľná v podstate pre ľubovoľné riešenie vyžadujúce prístup k zdieľaným dátam - štruktúrovaným aj neštruktúrovaným.  A práve v tomto programe pracujú aj všetky špecializované predajne mobilného operátora Telekom, a. s.  Jednu z nich sme navštívili. A čo sa vlastne dialo na Námestí Slobody?

            Za novými vedomosťami sme sa tentokrát nevydali príliš ďaleko, delilo nás od nich len približne 15 minút cesty MHD-čkou. Áno, naším cieľom bola predajňa Telekomu na Námestí slobody, u nás v Banskej Bystrici. Predmetom našej exkurzie, resp. workshopu, bolo zoznámenie sa s výnimočným produktom, ktorý je prispôsobený pre  potreby spoločnosti Telekom. Po tom, ako nás veľmi príjemný a usmievavý personál privítal v priestoroch tejto nie veľmi veľkej predajne, sme mali chvíľočku čas poobzerať sa. Následne nás začal sympatický vedúci tejto pobočky Martin Grman oboznamovať s prácou v tomto informačnom systéme. A tak sme mali možnosť získať viac informácií o Flexe. Nie, veru nie o flexe, ktorý predvádzaš so svojimi novými hodinkami. Exkurzia sa týkala operačného systému FlexG3, ktorý poskytuje a vykonáva širokú škálu úkonov – od inventúry až po reklamáciu. Pokiaľ si niekedy bol v Telekome a žiadal si reklamáciu, odblokovanie starého telefónu, dobíjal si Easy kartu, platil faktúru alebo si sa len bol spýtať na zariadenie a jeho dostupnosť, je takmer isté, že pri tom všetkom zamestnancovi pomáhal FlexG3. Tento systém totiž registruje všetky údaje – či už o stave skladových zásob v Banskej Bystrici a v predajniach po celom Slovensku, o stave platieb faktúr a dobropisov alebo o stave reklamovaného zariadenia. Je to pomocník na všetko. Zamestnanci pozdvihujú predovšetkým úkony, ktoré im Flex uľahčuje práve v spojitosti s inventúrou a reklamáciami. Ide o časovo náročné úlohy, vďaka operačnému systému ich však vedia splniť oveľa rýchlejšie a efektívnejšie. Pri prijímaní a spracovaní reklamácie je potrebné len sériové číslo zariadenia – systém následne zoskupí všetky potrebné údaje: dátum predaja, typ zariadenia, meno a kontakt kupujúceho. Pri inventúre stačí niekoľko kliknutí na to, aby zistili počty kusov rôznych tovarov v rôznych strediskách. Zamestnanci zhodnocujú FlexG3 ako systém, ktorý značne uľahčuje a zefektívňuje ich prácu. Zastrešuje všetky potrebné úkony. A ak dôjde k problému, ľahko sa vedia skontaktovať s tzv. flexisovým technikom,  a ten dokáže nájsť chybu, odstrániť ju a ujmy eliminovať. Je vlastniť FlexG3 flex? Podľa nás áno!

Ďakujeme zamestnancom Telekomu na Námestí slobody v Banskej Bystrici za ich ochotu podeliť sa o ich skúsenosti a ukázať nám opäť niečo nové, čo obohatí a rozšíri naše obzory o možnostiach a o procesoch v prostredí mobilného operátora. Ďakujeme tiež majsterkám odborného výcviku, že nám opäť umožnili učiť sa aj mimo priestorov našej školy. A my už máme jasno v tom, že Flex a flex sú dve odlišné veci.

Autorka a foto: Alexandra Horváthová, III. E

 

Prednedávnom prišla do školy pozvánka, v ktorej  Banskobystrický samosprávny kraj v spolupráci s ,,Rozbehni sa!“ organizoval   iniciatívu Rozbehni sa a zostaň v kraji! Táto  ponúkala  študentom stredných škôl možnosť otestovať si svoje podnikateľské nápady v realite so štartovacou finančnou sumou. Ani  na chvíľu sme neváhali a výzvu sme prijali.

Z toho dôvodu sa dňa 3. 6. 2019  šiesti  vybraní žiaci II.E triedy zúčastnili workshopu R! Academy s Jurajom Kováčom „Vymysli a rozbehni nápad“ v spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom. Cieľom workshopu  bolo ukázať žiakom ako rozbehnúť vlastný biznis a pripraviť ich na to, že po skončení školy nemusia získať prácu, a preto je dobré vedieť ako si ju vytvoriť.  Žiaci mali možnosť otestovať si svoj podnikateľský nápad a jeho potenciál. Spoločne posudzovali či nápad bude životaschopný a hľadali správny spôsob ako vylepšiť svoju víziu. Získali cenné informácie, čo je dôležité pri rozbiehaní podnikania a svojho nápadu. A aby vedeli nájsť to správne orechové, dostali  od R! Academy „ťahák“, ktorým je publikácia, ktorá im ukáže ako otestovať potenciál nápadu, vylepšiť ho tipmi od potenciálnych zákazníkov, či ako si vytvoriť vlastný biznis model.  Dozvedeli sa aj to, že so svojím nápadom sa  môžu  do 12. 6. 2019 prihlásiť do inkubačného programu Rozbiehátor, kde  môžu získať 100 € a možnosť konzultácie nápadu s mentormi. Veríme, že sa určite aj medzi našimi žiakmi nájdu šikovní budúci podnikatelia a prihlásia sa do tohto programu.  Ak áno, bližšie informácie môžu získať na internetovej stránke www.academy.rozbehnisa.sk alebo u majsterky odbornej výchovy Bc. Eriky Zádrapovej.

 

Všetci zúčastnení žiaci sa do workshopu aktívne zapájali, predkladali svoje nápady a vylepšenia a bolo vidieť, že ich daná problematika zaujala. O to viac, že odbor pracovník marketingu pripravuje svojich žiakov  hlavne pre oblasť podnikania. Verím, že nadšenie, s ktorým počas celého dňa pracovali, im vydrží aj počas podobných činností na odbornom výcviku.

 

Autor: Bc. Erika Zádrapová

 

Existuje vôbec lepší spôsob upevnenia teoretických poznatkov a získania odborných zručností, ako je ich uvedenie do praxe? Nájsť odpoveď na túto otázku nám 11. júna 2019 opäť umožnili naše majsterky odborného výcviku, Bc. Vlasta Vilhanová a Bc. Erika Zádrapová. Počas preberania nového učiva, ktoré bolo zamerané na prácu s registračnými pokladnicami, vedenie pokladničnej knihy a skladového hospodárstva, ale aj pri opakovaní peňažných služieb a slovenskej meny, nám zabezpečili možnosť vidieť tieto činnosti priamo v reálnych podmienkach. Zobrali nás na pracoviská, kde sme prácu s registračnou pokladňou (a aj omnoho viac) mohli vidieť na vlastné oči.

Najprv sme navštívili  prevádzku spoločnosti FaxCopy, s. r. o.  v nákupnom centre Point v Banskej Bystrici. Tu nás už čakala vedúca pobočky Barbora Kelemenová, ktorá nám prakticky predviedla  prácu na  registračnej pokladnici, ukázala nám spôsob vedenia účtovných dokladov,  ich ukladanie a archiváciu.  Celý personál spoločnosti FaxCopy bol veľmi ústretový, ochotný odpovedať na všetky  naše zvedavé otázky. Objasnili nám aj množstvo vecí súvisiacich s archiváciou, stornom bločkov a kópiami bločkov, platieb kartou. V prevádzke sme mali možnosť  vidieť aj prístroj slúžiaci na identifikáciu poškodených alebo falšovaných bankoviek. Potom už pani vedúca poskytla priestor našim otázkam a nezabudla pridať aj niekoľko užitočných rád do budúcna. Možno nám tým ušetrila niekoľko brigádnických prešľapov! FaxCopy však nebola jediná spoločnosť, ktorú sme  v tento deň navštívili.

Po krátkom obednom oddychu v nákupnom centre a vydýchnutí si z letnej páľavy sme ďalej putovali na banskobystrickú pobočku Slovenskej pošty číslo 8. Tu bolo teda rušno! Pracovníčky boli veľmi zaneprázdnené, no predsa si na nás, študentov, našli chvíľu čas. Mohli sme vidieť proces počítania mincí s určitou nominálnou hodnotou, ktoré sú ďalej balené do papierových alebo jutových vreciek. Prístroj dokázal rozoznať rozdielnu nominálnu hodnotu, a teda veľkosť a hrúbku mince. Mince s inou nominálnou hodnotou, ako bola nastavená na prístroji, oddeľoval do samostatného priečinku. V prevádzke sme tiež v praxi videli kontrolu pravosti bankoviek v kontrolnom zariadení na zistenie poškodenej alebo falšovanej bankovky. Nejeden z nás by sa potešil darčeku v podobe zelenej bankovky, na tom sme sa zhodli.

Všetko to, čo sme sa na vyučovaní a v priestoroch školy dozvedeli, už teraz dokážeme oprieť o skúsenosť. Či už ide o prácu s účtovnými dokladmi, s registračnou pokladnicou alebo o triedenie peňazí. Na konci dňa sme teda predsa len prišli k záveru, že lepšia učiteľka ako sama prax neexistuje. Veď predsa lepšie je raz vidieť, ako stokrát počuť, nie je tak?

Autor textu a foto:  Alexandra Horváthová III. E

 

            V rámci získavania praktických zručností sme navštívili aj známe banské mesto Kremnica.  Všetci sme sa na túto cestu už dlho tešili, pretože asi pred dvomi mesiacmi pri preberaní učiva peňažných služieb, kde sme si hovorili o slovenskej mene a jej ochranných prvkoch, nám pani majsterka sľúbila, že na konci školského roka budeme mať možnosť na vlastné oči vidieť, ako sa peniažky „vyrábajú“.  A tak sme zistili že  Kremnica je mesto s bohatou históriou, ktorá sa začala písať už v 10. storočí, keď sa v jej okolí začalo ťažiť zlato a striebro. Práve v Kremnici sa nachádza  aj  mincovňa, ktorú v roku 1328 založil kráľ Karol I. a tým povýšil Kremnicu na slobodné kráľovské banské mesto.

Naša exkurzia do spomínanej mincovne sa začala o 8:00 na autobusovej stanici v Banskej  Bystrici. S prestupom v Žiari nad Hronom sme do Kremnice dorazili o 10:00 a exkurzia mohla začať. Aby sme sa do samotných priestorov mincovne vôbec dostali, obdržali sme všetci ručne vyrazenú vstupenku vo forme mince. Po jej predložení sme sa usadili a pozreli si krátky film o histórii, ale aj o súčasnosti mincovne. Tento film nás vlastne sprevádzal celou časovou osou od založenia mincovne až po jej súčasnosť. Dozvedeli  sme sa napríklad aj to, že mincovňa je najstarší nepretržite fungujúci podnik na svete, v ktorom sa v súčasnosti dokáže vyraziť v priebehu 24 hodín až 5 miliónov mincí. Razia sa tu mince nielen pre Slovenskú republiku, ale predovšetkým pre štáty Afriky a Južnej Ameriky.

             Priestory mincovne sa delia na dve časti, a to na starú a novú raziareň. My sme sa boli najskôr pozrieť v starej raziarni, v ktorej sú umiestnené stále fungujúce stroje na razenie mincí a v prípade potreby sú schopné nahradiť ich modernejšie verzie. Celý kolos starej raziarne sme mali možnosť vidieť v prevádzke a bolo to naozaj fascinujúce. Na záver nasledovala prehliadka novej raziarne, kde sme mali možnosť vidieť aj to, ako prebieha napríklad samotné balenie vyrazených mincí.

            Návštevou novej raziarne sme sa dostali k záveru exkurzie. Každý návštevník tu mal možnosť vyraziť si vlastnoručne svoju mincu na starom stroji alebo si zakúpiť darček v predajni, ktorá sa nachádza priamo v mincovni.  Nakoľko nám do odchodu autobusu ostal ešte nejaký čas, mohli sme si lepšie prezrieť aj mestečko Kremnica. Históriou to tu dýcha na každom kroku a Kremnica je naozaj nádherným miestom.

Kremnica a samotná mincovňa bola pre nás všetkých veľmi príjemným prekvapením, pretože niektorí moji spolužiaci, rovnako ako ja, nemali doteraz možnosť toto krásne mesto navštíviť. Som veľmi vďačná za to, že mám práve vďaka odboru, ktorý študujem,  možnosť spoznávať takéto zaujímavé miesta a mestá na Slovensku.

           

           

Autorka: Simona Mesarkinová, III. E

Foto:  žiaci III. E

 

Jedným z posledných učív pracovníkov marketingu na odbornom výcviku v prvom ročníku sú štýly riadenia a motivácia zamestnancov. Okrem určenia, aký štýl vedenia použije manažér pri riadení jednotlivých pracovných pozícii a tiež zvolenia formy motivácie zamestnancov vo svojej fiktívnej firme, mali žiaci I. E triedy možnosť doplniť si svoje odborné zručnosti z tejto oblasti aj absolvovaním workshopu priamo v ústredí Slovenskej pošty, a. s. v Banskej Bystrici.

Tak ako sa líšia ľudia, tak sa líšia aj ich motívy. To, čo na jedného pôsobí motivačne, na druhého vôbec nemusí mať vplyv. Dobrý manažér teda musí motivovať podľa situácie a podľa individuality ľudí, ktorých riadi.

Na témy „Motivácia zamestnancov“ a  „Manažérske štýly riadenia“  so žiakmi 1. E triedy odboru pracovník marketingu mobilného operátora besedovala zamestnankyňa odboru vzdelávania a rozvoja zamestnancov SP, a.s., Mgr. Oľga Bučková, ktorá žiakom pútavým spôsobom objasnila niekoľko hlavných spôsobov ako riadiť, viesť a motivovať zamestnancov. Žiaci si okrem iného potvrdili, že umeniu motivovať je potrebné sa učiť, pretože ide o prácu s ľuďmi, ktorá nikdy nebýva jednoduchá a dostali aj niekoľko praktických rád, čo funguje, resp. nefunguje v praxi a aké zásady je pri motivácii zamestnancov vhodné používať.

Toto stretnutie nebolo len odovzdávaním svojich skúseností žiakom lektorkou, ale aj vzájomným interaktívnym pôsobením obidvoch strán.  Žiaci mali možnosť overiť si svoje predispozície formou testu a zistiť tak, k akému štýlu riadenia zamestnancov inklinujú. Hravou formou rozpracovali jednotlivé úrovne Maslowovej pyramídy potrieb, s prepojením na reálne podmienky v podniku. Podľa vyjadrenia zamestnankyne SP, a.s., mnohé nápady, ktoré žiaci priniesli, boli  veľmi inšpiratívne a neštandardné. Je evidentné,  že mladá krv obohacuje, inšpiruje a motivuje. Mgr. Bučková sa ich snažila motivovať a nakoniec veľmi pozitívne hodnotila vedomosti a zručnosti žiakov, získané na hodinách teoretického vyučovania, ako aj odborného výcviku. Spoločné stretnutie prinieslo pre obidve strany nielen príjemnú atmosféru, ale aj povzbudenie do budúcnosti a tiež istotu,  že neustále vzdelávanie a správna  motivácia  je tá najsprávnejšia cesta.

Nadšenie,  záujem a aktívna účasť našich žiakov na tomto workshope nás opäť utvrdili v tom, že spôsob, akým sa snažíme žiakom sprostredkovať vedomosti a zdokonaľovať ich praktické zručnosti, je správny. Pozitívne hodnotenie vedomostí našich žiakov a tiež  aktívneho zapájania sa do všetkých pripravených aktivít  lektorkou Mgr. Oľgou Bučkovou, ktorá je odborníčkou v danej oblasti,  prispieva tiež k vytváraniu dobrého mena našej školy.

Autorky: Bc. Eva Kulichová, Bc. Vlasta Vilhanová, majsterky OV

Foto: Juraj Kubiš, I. E a Bc. Vlasta Vilhanová

 

Na Strednej odbornej škole informačných technológií, tu v Banskej Bystrici, sme prežili krásne štyri roky, aj keď chvíľami to bol boj. Hovorí sa, že študentské roky sú tie najkrajšie.  A ja si myslím, že je tomu naozaj tak. Dátum, ktorý nám otvoril brány do stredoškolského života, 2. september 2015, určite ostane v našich spomienkach. Nové tváre stojace po prvýkrát na pôde školy boli plné očakávaní, nikto nikoho nepoznal, no spojil nás jeden študijný odbor. Klientsky manažér pošty. Úplne nový... My budeme prví absolventi, no teraz ešte kráčame do neznáma. Prvá  Bé. Z cudzích ľudí sa vo veľmi krátkom čase stali priatelia a kamaráti, možno aj  na celý život. Už tu, počas štúdia, sme si dokázali pomáhať vždy, keď to bolo potrebné, hlavne  v tých najťažších chvíľach. Silné puto medzi spolužiakmi je práve to, čo robí školu takou úžasnou.

Ani sme sa nenazdali a začali nám plynúť posledné mesiace štúdia,  začalo maturitné obdobie. Stres  z toho, aby sme plnohodnotne splnili svoju úlohu, ale aj pocity radosti a smútku z toho, že o chvíľu sa naša stredoškolská púť skončí, boli veľmi silné. Práve pri ústnej maturitnej skúške sa mnohí pozrieme naspäť,  na  samý začiatok, kedy sme ani netušili, že nám toto všetko bude niekedy tak chýbať. A teraz stojíme pred dverami a čaká nás posledná časť  skúšky dospelosti, ktorú sme odhodlaní spraviť čo najlepšie. Jeden po druhom vchádzame do dverí plní radosti, ale aj obáv, ako to vlastne dopadne. Podpora zo strany maturitnej komisie, ale  aj spolužiakov, je neopísateľná a pri odpovedi sa zrazu myšlienky predbiehajú jedna pred druhou. Aj stres, samozrejme, zohráva svoju  rolu,  ale každý ho s hrdosťou potlačí dozadu a vedomosti do popredia. ,,A je to tam!“  Veta, ktorá sa v nás dusila štyri roky a teraz ju môžeme s veľkým nadšením vykričať do sveta. Nemusíme byť nadpriemerne inteligentní či géniovia na to, aby sme vedeli, že si budeme stredoškolský život pamätať ako tie najkrajšie časy.

Skôr ako odídeme,  by som ešte chcela poďakovať, a dovolím si tvrdiť, že v mene všetkých štvrtákov, všetkým pedagogickým zamestnancom za to, že mali s nami trpezlivosť, vždy si na nás dokázali nájsť čas, snažili sa nás pochopiť, podporiť a pomôcť nám. Aj vďaka nim sa dnes môžeme pýšiť maturitným vysvedčením, vedomosťami, skúsenosťami a zážitkami, ktoré sme vďaka nim získali a ktoré nám už nikto nevezme.

Autorka: Viktória Hrnčiariková, IV. B

Foto: Mgr. art. Peter Lukáč

 

Pri získavaní odborných vedomostí a zručností na odbornom výcviku sme navštívili aj objekt nášho štúdia a zdroj nových odborných skúseností spoločnosť Orange Slovensko v Bratislave.

Naša dlho očakávaná exkurzia začala v utorok 7. mája 2019 naším príchodom na vlakovú stanicu v Banskej Bystrici.  Aj keď bolo pomerne skoro ráno, prišli sme všetci načas.  Vo vlaku sme sa pohodlne usadili a nasledovala dlhá cesta do Bratislavy. Tú sme takmer všetci prespali,  pretože vstávať o 5 hodine naozaj nie je žiadna sranda. Cesta však uplynula celkom rýchlo a my sme nedokázali skrývať našu radosť z tohto podujatia. Veď získavať svoje odborné zručnosti priamo v hlavnom meste nie je naozaj každodennou záležitosťou. Pani Magdaléna Henčeková  zo spoločnosti Orange  v Bratislave nás dopredu informovala o možnostiach presunu zo stanice až do nákupného centra Centrál, kde spoločnosť sídli, pridala aj mapu a tak potrafiť do cieľa našej cesty nebolo ťažké.

Už na recepcii nás prekvapil veľmi milý prístup všetkých zamestnancov, ale aj  príjemné prostredie interiéru spoločnosti Orange. Výťahmi, ktoré boli označené názvami produktov spoločnosti ako napr. Domov, Zábava, ale aj Na cestách (ten nám bol najsympatickejší), sme sa v sprievode pani Henčekovej vyviezli na siedme poschodie, kde nás v  obrovskej zasadacej miestnosti čakal ďalší veľmi príjemný zamestnanec,  Andrej Török, ale aj prekvapenie. Tým bolo malé občerstvenie, ktoré každého úprimne potešilo  nielen preto, že sme cestou aj trochu vyhladli, ale hlavne preto, že sme to neočakávali. Po usadení sa a privítaní pani Magdalénou  Henčekovou,  HR biznis Partner,  nám pán Andrej  Török za Customer Service  oddelenie prezentoval  video, na tvorbe ktorého  sa podieľal slovenský youtuber  Dejvo. Touto vtipnou, ale zároveň veľmi zaujímavou  formou nám predstavil jednotlivé oddelenia spoločnosti nielen tu v Bratislave, ale aj v Banskej Bystrici.  Potom sme sa už presunuli do  technického oddelenia, kde sme sa zaradili k jednotlivým pracovníkom   call centra.  Práve tu sme mali možnosť vypočuť si reálny telefonický rozhovor medzi operátormi a zákazníkmi, ktorí do spoločnosti volali, pretože potrebovali pomôcť s technickým problémom. Treťou a zároveň poslednou časťou našej exkurzie bola prezentácia, ktorá nám priblížila tému vymáhania pohľadávok.  Vďaka pani Margaréte Tilingerovej z oddelenia  Money Recovery (Vymáhanie pohľadávok) sme sa mali možnosť dozvedieť, ako spoločnosť Orange postupuje, keď zákazníci neplatia za služby, ktoré im spoločnosť poskytuje. Celý proces začína pokusom o pokonávku, ale, žiaľ, mnohé prípady končia aj žalobou na súde a následnou exekúciou. Pri tejto prezentácii boli prítomní aj právnici, ktorí spoločnosť zastupujú na súdnych procesoch a práve oni nám odpovedali na všetky naše zvedavé otázky. A tak sme sa dozvedeli aj to, že spoločnosť Orange Slovensko je prosociálna spoločnosť, ktorá každý prípad vymáhania pohľadávok posudzuje individuálne a v mnohých prípadoch dlh aj odpustí. 

Potom sme sa už mohli tešiť s darčekmi,  ktoré boli ďalším prekvapením. A potešili nás ešte viac ako jedlo, pretože obsahovali externé nabíjačky, ktoré v dnešnej dobe nevyhnutne potrebuje každý mladý človek. Okrem  nich sme dostali aj perá a sladkosti. Na záver sme zamestnancom, ktorí nás sprevádzali, poďakovali za čas, ktorý si na nás našli. Po spoločnej fotografii sme sa spoločne presunuli do druhej časti  tejto budovy, do nákupného centra, kde sa niektorí z nás naobedovali, iní nakupovali.  A niektorí mali šťastie aj na „celebrity“. Po dvoch hodinách nákupov už všetkých boleli nohy a opäť nasledovala dlhá cesta domov. Do Banskej Bystrice sme prišli až neskoro večer. Mali sme za sebou dlhý deň plný skvelých zážitkov a nových vedomostí. 

Preto by sme chceli poďakovať našim majsterkám odbornej výchovy nielen za trpezlivosť, ale hlavne za ich iniciatívu vzdelávať nás touto formou. Taktiež chceme poďakovať aj zamestnancom spoločnosti Orange Slovensko.  Ceníme si ich záujem o vzdelávanie mladých ľudí,  ich priateľský prístup a to, že sa  k nám správali, ako by sme boli súčasťou ich skvelého kolektívu. Nie každej spoločnosti sa podarí mať takých zamestnancov. O to viac si ich vážime.  Svedčia o tom aj nasledujúce slová mojich spolužiakov:  „Veľmi sa mi páčilo. Zážitky, ktoré si odtiaľ odnášam, mi ostatnú navždy. A tým najväčším zážitkom pre mňa bola poskytnutá možnosť vyskúšať si, aké je to byť zamestnancom call centra,“  prezradil cestou späť Viktor Kováčik.  Zuzku Hukelovú  najviac  potešila návšteva nákupného centra.  Prekvapilo ju občerstvenie, ktoré bolo pre nás pripravené a tiež  milý prístup zamestnancov. Dominika Dišková nečakala, že sa dozvie toľko nových zaujímavých vecí priamo z oblasti, ktorú študuje a tiež sa nesmierne potešila darčekom. Spolužiačku Emu Predajniansku prekvapil nielen nádherný výhľad z budov Orangeu na Bratislavu, ale aj ochota zamestnancov,  množstvo oddelení, ktoré sa tu nachádzajú a rozmanitosť práce u tohto mobilného operátora.

Autorka: Simona Mesarkinová, III. E

Foto:  Viktor Kováčik a Valéria Moravčíková z III. E

 

Strana 1 z 32

Archív blogu GD a SP

GDM Blog - Aktuality z novýh médií

PM Blog - Aktuality

Dnes je
25.08.2019
a meniny má Ľudovít
Srdečne gratulujeme a prajeme veľa študentských úspechov.

Kontaktujte nás

V prípade akýchkoľvek otázok  nás kontaktujte:

 

Nájdite nás

Sme aj na sociálnych sieťach. Buď s nami v kontakte a klikni.